Zkušená lektorka rétoriky Vladimíra Hagenová učí a konzultuje rétoriku nejen pro firemní komunikaci. Na Colors Of Finance povede workshop Rétorická klouzačka. Jak může kultivovaný mluvený projev pomoci při vyjednávání, zvýšit úspěšnost prodeje a pozvednout sebevědomí? A co je naopak největším „zabijákem“ úspěšného obchodního jednání? Nejen o tom jsme si povídali v následujícím rozhovoru.
Prozradíte nám, jaké životní cesty Vás dovedly až k vědnímu oboru, jakým je „rétorika“?
Dvěma slovy práce a koníček.
Nikdy by mě nenapadlo, že bych se vůbec někdy věnovala rétorice a dovednostem s ní spojenými. Je to možná souhra náhod a prožité zkušenosti, díky kterým jsem došla k poznání, že ať chceme nebo ne, vše začíná komunikací a správnou mluvou. Za sebe mohu říct, že když jsem začínala na manažerské pozici, byla jsem stejně jako mnozí z mých klientů překvapena, že mluvení a mluvení je velký rozdíl! A co mi hodně pomohlo, byla divadelní průprava. Až s odstupem času jsem si uvědomila, že propojení dovedností a zkušeností právě z divadelního prostředí úzce souvisí s mou prací a komunikací jako takovou. Dnes klientům ukazuji cestu k rétorické kompetenci, tzn. jak zaujmout a zvýšit své sebevědomí v pracovním a soukromém životě.
Co Vás na rétorice nejvíce baví a fascinuje?
Různorodost.
Máte nějakého svého oblíbeného rétora? Kdo má podle vás z české, nebo i zahraniční scény skvělou rétoriku a ráda ho posloucháte?
Nemám vyhraněného rétora. Pro mě je každý z nás rétor, i když na různých úrovních. Určitě také Vy máte ve svém okolí člověka, který Vás umí zaujmout svým vystupováním a ke kterému byste se ráda svým projevem přiblížila. Ale pokud chcete nějaké zvučné jméno, ráda zmiňuji pana Lukavského nebo pana Přeučila pro jejich krásnou artikulaci, nebo Steva Jobse pro jeho úsilí a dřinu, kterou věnoval při přípravě svých rétorických vystoupení.
A naopak – jaké nejčastější nešvary v mluveném projevu často slýcháte, například i ve veřejných projevech, u politiků, na televizních obrazovkách nebo v rádiu? A trpíte v tomto ohledu „profesní deformací“? ☺
Je to různé. Za ty nejčastější „nešvary“ považuji asi rychlou mluvu se špatnou a nevýraznou artikulací. Říkám tomu „šmoulení“.
„Profesionální deformací“ trpím asi jako každý, kdo má svou práci rád. Přiznám se, že někdy ráda poslouchám rozhovory lidí a v duchu hodnotím jejich vyjadřovací a artikulační schopnosti. Ale to neznamená, že já jsem dokonalá a vždy mluvím jako z „partesu“!
Ve svém abstraktu k praktickému workshopu Rétorická klouzačka uvádíte, že dobře aplikovaná rétorika může zvednout úspěšnost vyjednávání, případně prodej. Uvedete nám nějaký konkrétní příklad, co je tím myšleno?
Srovnejte si např. obchodníka, který si není jistý sám sebou, natož tím, co říká, s člověkem, který má zdravé sebevědomí podtržené hezkou artikulací a jeho projev koresponduje s jeho osobností. Který na Vás lépe zapůsobí a kterému budete věřit?
Dá se obecně říct, jakých nejčastějších chyb se dopouští majitelé firem / poskytovatelé služeb nebo právě finanční poradci při komunikaci se zákazníky? S čím se setkáváte a co je tzv. největším zabijákem úspěšného vyjednávání?
Za mě jeden ze „zabijáků“, například právě z řad finančních poradců, jsou tzv. „gramofonové desky“. Monotónním hlasem na vás doslova sypou množství informací, naučeného textu, s potřebou říct vše rychle.
Co si účastníci Vašich kurzů nejvíce pochvalují a komu byste workshop doporučila?
Je to různé. Každý si v tom najde to své, protože každý sám nejlépe ví, kde ho „tlačí bota“. Ale asi nejvíc si účastníci pochvalují praktičnost.
Kurz je pro každého, kdo si potřebuje zvýšit své sebevědomí, rozšířit znalosti a dovednosti, kdo se nebojí vystoupit ze své komfortní zóny. V našich kurzech to není jen o mluvení, ale také o sdílení zkušeností z mnoha oblastí.