clubhouse

Šílenství jménem Clubhouse

Je celkem malá šance, že jste v posledních týdnech neslyšeli o nové sociální síti Clubhouse. Stávající uživatelé jsou převážně nadšení, ostatní řeší, kde sehnat pozvánku, případně kdy bude aplikace pro Android. A samozřejmě je i malá skupinka těch, kteří dovnitř nechtějí a nepotřebují.
V některých ohledech se jim nedivím.
Clubhouse založili v březnu roku 2020 Paul Davison a Rohan Seth. Doposud je v beta verzi na pozvánky, bez iPhone nebo iPadu máte smůlu (Android verze bude brzy následovat), ale přesto už má přes 13 milionů stažení a základna rychle roste. Hodnota fi rmy nyní přesahuje 4 miliardy dolarů.

--- Eliška Vyhnánková

Jak to funguje?

 

Clubhouse je čistě audio sociální sítí/aplikací. Nainstalujete si ji do mobilního zařízení a buď se můžete dle chutě pohybovat mezi aktivními místnostmi, nebo založit místnost vlastní. Místnostem se v aplikaci (která je v angličtině) říká rooms, v ČR se díky Jonášovi Čumrikovi uchytilo děsivé slovo “růmka”. Jednou mu to karma někde vrátí.
Místnosti jsou aktivní jen po dobu diskuse. Tedy podobně jako například setkání na Zoomu či jiné videokonferenci. Je nepsaným zvykem, že v názvu nebo v popisku je uvedený čas, po který se diskuse plánuje. Introverti se nemusí ničeho bát – pokud vstoupíte do některé místnosti, nikdo vás neuslyší. Dokonce nemáte možnost mluvit. Jste mezi posluchači, jako na konferenci v publiku. Můžete ale požádat o slovo a pokud moderátor dovolí, zapojit se aktivně do diskuse.
V aplikaci nemusíte sledovat jen jednotlivé uživatele, ale i kluby. Kluby slouží k budování komunit kolem daného tématu. O založení klubu musíte v současné době požádat vyplněním formuláře. Schvalování chvilku (pár týdnů) trvá.

 

Fajn, a k čemu je do dobré

 

Clubhouse je primárně ideální službou pro všechny, kteří jsou ochotní mluvit a mají co říct. Což je velmi zásadní myšlenka, kterou je potřeba trochu rozvést. Zjistilo se, že existuje obrovské množství těch, kteří jsou ochotni mluvit. Už je ale méně těch, kteří opravdu mají co říct, přinášejí do diskuse nějaké hodnoty a zajímavé informace. V tom se ale Clubhouse nijak neliší od ostatních sociálních sítí. Je na vás, uživatelích, najít si ty správné lidi a kluby ke sledování. Poznat, kdy je pro vás diskuse zajímavá a kdy je čas odejít.
V současné horečce první vlny jede Clubhouse na nejčistším FOMO (fear of missing out), jaké pamatuji. Ti, co tam nejsou, mají pocit, že přicházejí o zásadní zlom. Ti, co tam jsou, tam minimálně ze začátku tráví hodiny denně, protože vzniká obrovské množství místností. Chcete pracovat, ale v notifi kacích svítí, že v Clubhouse si zrovna odborníci povídají o algoritmech na sociálních sítích nebo o marketingových strategiích pro klienty. Prestižní novináři diskutují o tom, kudy ven z covidové katastrofy. Mezitím David Grudl zakládá místnost Clubhouse už není co býval. Foodies drbou, jestli Zvítězí Iveta Fabešová, nebo její ex. Yemi si společně s Ondřejem Krátkým, Jaroslavem Beckem, Pavlem Kačerlem a dalšími povídá o budoucnosti biz/tech v době poCOVIDové… Po asi týdnu jsem si notifi kace vypnula. Když jsem do nějaké místnosti pozvaná jako řečník, dávám si to raději do svého klasického kalendáře.

 

A byznysově?

 

Aplikace je doslova v plenkách. Roste postupně s uživateli a ti rostou s ní. Je v minimalistické beta verzi a funkce přibývají a mění se v rychlém tempu. Všechny aktualizace najdete v release notes.
Jestli přemýšlíte, jak audioplatformu začlenit do své marketingové strategie, je dobré držet se právě toho minimalismu, který se ani při aktualizacích nezmění: máte možnost diskutovat s potenciálně velmi širokým publikem. Mluví se o budoucích možnostech zpoplatnění místností a určitě budou přibývat i další funkce, které se hodí podnikatelům, fi rmám a marketingovým aktivitám. Už teď ale i v českém prostředí můžete narazit na fi remní akce. Potkáte zde ty, kteří už mluvenému slovu rozumí – například Český rozhlas. Téměř denně probíhají diskuse novinářů z různých médií.

 

Problémy?

 

Určitě budou. A nebude jich málo. Konverzace v Clubhouse probíhají živě v reálném čase. V Privacy Policy je uvedeno, že všechny místnosti se nahrávají pro potřebu případných nahlášených incidentů. Když se během živého vysílání objeví hlášení, záznam se maže až po vyřešení události. Pokud ne, záznam se maže ihned po skončení místnosti. Nahlásit můžete buď konkrétního uživatele přímo v místnosti nebo samotný incident později přes své nastavení.
Bude těžké kontrolovat a postihovat vše, obzvlášť v cizích jazycích. S růstem uživatelské základny to bude ještě komplikovanější. Bude přibývat problémů se šikanou, harašením, závadným obsahem, extremistickými skupinami, dezinformacemi. Dalším problémem bude sebekontrola uživatelů. Na vlastní kůži vnímám, že je občas těžké si uvědomit, že sice sedím doma, u ucha mám telefon, ale poslouchá mě několik stovek až tisíců lidí. Řečníci bývají na Clubhouse otevřenější a upřímnější než v jiných médiích. Je to jedna ze silných stránek této aplikace.
Bude ale zajímavé sledovat, jak se s ní bude nakládat pohledem zaměstnanců fi rem, politiků a dalších osobností. S popcornem v ruce očekávám kauzy toho, kdo co v jaké místnosti řekl, neřekl, odhalil, prozradil a překroutil.

 

Budoucnost

 

Nejčastějším dotazem, který dostávám, je jak dlouho s námi Clubhouse vydrží. A jak se mu bude dařit. Byl tu Snapchat, pak přišel TikTok, myslím, že mohu s klidem říct, že tou další hvězdou se teď stává Clubhouse. Z mého pohledu trochu nečekaně.
Představovala jsem si něco víc blyštivého, vizuálnějšího, hudebnějšího, hravějšího. Jsem příjemně překvapena, že je to aplikace, založená na zvuku. Určitě tomu nahrála i současná situace ve světě.

 

Clubhouse bude čelit zřejmým rizikům. Udrží si svůj růst?

 

Bude muset bojovat s opadnutím zájmu v příštích měsících nebo letech? Přežije kopírování funkcí od ostatních velkých hráčů? To si odhadovat netroufnu. Obzvlášť když ze zkušeností vím, že se nikdy netrefím.
Představuji si Clubhouse v příštích letech po boku Twitteru, podcastů, audioknih a dalších služeb, které sice nemají miliardy denních uživatelů, ale přesto do našich životů patří. A často jsou zdrojem zásadních informací. Pro média i pro náš osobní rozvoj. Tak uvidíme.

Štítky

Čtyřka Osobní rozvoj

Přečtěte si také

Vladimíra Hagenová: Správná rétorika může zvýšit úspěšnost prodeje

osobní rozvoj / rozhovory / / 30. 08. 2022

Jiří Kratochvíl: Za sebe říkám, že není lepší síť než Linkedin

osobní rozvoj / rozhovory / / 06. 09. 2022