Koronavirus a s ním spojená karanténa, akcelerovala využívaní online nástrojů, a to jak na straně finančních institucí, tak hlavně na straně finančních poradců a zprostředkovatelů. V tomto článků bych se chtěl shrnout výhody a nevýhody online schůzek, které jsem vypozoroval u sebe a svých kolegů. Nechci hodnotit, jak si se sjednáváním na dálku poradily finanční instituce.
Výhody
Cestování
Mezi největší výhody jednoznačně patří úspora času spojená s cestou na schůzku. Klient ani poradce nemusí nikam cestovat, to znamená časovou a zároveň také finanční úsporu.
Pohodlí
Příjemné také je, že schůzky se dají dělat v podstatě odkudkoliv. Z kanceláře, zahrady, domova, v podstatě všude kde je klid a vyhovující internetové připojení.
Efektivita
Tím, že člověk nemusí nikam cestovat, je schopen vyřešit mnohem více úkolů a schůzek. Najednou bylo mnohem jednodušší, jednat s klienty, kteří od nás jsou vzdáleni mnohdy stovky kilometrů.
Přístup klientů
Dle mého názoru, největší změna spojená s karanténou. Vzpomínám si, že když se někteří poradci o online schůzky pokoušeli už před více než rokem, setkávali se často se nepochopením ze strany klienta. V současné době, jak se říká, nouze naučila Dalibora housti, takže i poradci, kteří byli velkými odpůrci online schůzek, museli alespoň částečně na tento model přejít. Velmi jim to ulehčilo, že se změnil přístup klientů. Najednou nebyl problém se s klienty na online schůzkách domluvit, protože většině z nich to z důvodů spojených s epidemií koronaviru vyhovovalo a některým to tak vyhovuje stále.
Nevýhody
Technika a internet
Drobnou nepříjemností, se kterou jsme se museli často potýkat, byly technické problémy, hlavně na straně klientů. Občas samozřejmě klient nedisponoval počítačem s webkamerou, nebo počítačem vůbec (to se dá řešit chytrým telefonem), horší bylo, pokud měl klient špatné připojení k internetu a video, případně sdílenou obrazovku v podstatě nebylo možno použít. V tu chvíli se ze schůzky stal telefonát a tím se schůzka stala nerealizovatelnou (možná jen neumíme dělat schůzky po telefonu).
IT gramotnost
S tímto problémem jsme se potýkali častěji než s problémem s technikou. Vyskytoval se občas na straně poradců, více však na straně klientů. Ať už šlo o problém s instalací softwaru (to bylo lehce řešitelné, použili jsme software, který instalaci nevyžadoval), tak s problémem, že klienti prostě nebyli schopni se na schůzku přihlásit. Řešení bylo relativně jednoduché, kolegové si vytvořili pro klienty manuály, podle druhu softwaru, který využívali. Tím se problém v podstatě eliminoval.
Neosobní jednání
Nejspíše jediná nevýhody, která je v podstatě neřešitelná. Některým klientům i kolegům vadilo a vadí, že se vidí jen virtuálně a neprobíhá mezi nimi fyzický kontakt (avšak to byl princip karantény). Kolegům vadilo, že nemohou využít své osobní kouzlo, které funguje na fyzických schůzkách a novým klientům často nevyhovovalo to, že se o intimních věcech (což finance bezpochyby jsou) mají bavit defacto s cizím člověkem online na dálku. Bohužel jediným řešením, bylo schůzku přeložit na dobu, kdy bude možno se fyzicky setkávat. Z toho důvodu doufám, že už nás druhé kolo karantény nečeká a tento problém se nebude opakovat.
Uzavírání na dálku
V tomto případě je míč na straně finančních institucí. Podle informací, co slýchám od kolegů, ve většině společností v posledních několika měsících došlo k velkému progresu v této oblasti, ovšem některé procesy jsou stále mírně řečeno krkolomné. Pevně věřím, že společnosti budou pokračovat v nastoleném trendu a online proces se bude dále zjednodušovat.
Závěrem bych chtěl dodat, že situace nás chtě nechtě donutila možnost online schůzek využívat. Nyní je situace volnější a já pevně doufám z mnoha důvodů, že už se karanténa opakovat nebude. Spoustu z nově nabytých zkušeností a dovedností uplatňujeme dále, i nyní některé schůzky děláme online, ačkoliv to už není tak nutné. Sám jsem na online proces změnil názor. Myslím si, že jednat s klienty na dálku, už je dnes dovednost, kterou by měl ovládat každý poradce, který chce v oboru dlouhodobě působit. Doufejme, že tyto dovednosti už budeme využívat jen protože si to budeme společně s klienty přát a už nás k tomu nebudou nutit nařízení a okolnosti.