Pavel Turek

Pavel Turek: V digitálním umění vidím velký potenciál

„Příběh je to, co zaujme a co prodává. I projekt Automobilist, kterému se aktuálně věnuji, má ve své DNA vyprávění silných příběhů z historie motorsportu. Úspěch se dostaví pouze v případě, že tyto příběhy, které zachycujeme na našich uměleckých dílech, dokážou ostatní zaujmout.

Jakmile příběh produktu dostatečně dobře odvyprávíme, zákazník je ochoten za něj zaplatit velkou částku, i když třeba na první pohled hodnotu díla nevnímal,” říká Pavel Turek, přední český opinion leader v oblasti sportovního marketingu a monetizace nových sportovních odvětví a CEO Automobilist.

--- redakce CoF

*Pavel Turek

Muž, jenž strávil sedmnáct sezón ve Formuli 1 a stal se jedním z předních českých opinion leaderů v oblasti sportovního marketingu, je podepsán pod vizionářskými projekty, jako byl let monopostu F1 ve stavu beztíže nebo závod na sněhu za polárním kruhem. Nyní se Turek věnuje vlastnímu projektu Automobilist, jehož propracované produkty našly své majitele v 80 zemích světa.

 

 

Dlouhá letá jste působil v F1, prostředí zaměřeném na výkon a vítězství. Co pro vás osobně znamená vítězství?

Nevěřím tomu, že na světě existuje člověk, kterému by pocit vítězství nedělal dobře a nebyl mu příjemný. Myslím ale, že podstatné je najít rovnováhu mezi touhou po vítězství a ochotou vítězit za jakoukoli cenu. Jakýkoli extrém je škodlivý. A o honbě za vítězstvím to platí samozřejmě také. A ve své kariéře jsem se naučil, že člověk musí vítězit hlavně nejdřív sám nad sebou, být k sobě nesmlouvavý. Protože teprve pak může vyžadovat touhu vítězit i po svých spolupracovnících.

 

Nyní stojíte v čele projektu Automobilist, můžete přiblížit, čím se zabývá?

Projekt založili experti na počítačovou grafiku Jan Rambousek a Petr Milerski. Chtěli „zpřítomnit“ a ukázat lidem historické momenty, které nebyly zachyceny v odpovídající kvalitě, nebo dokonce nebyly zachyceny vůbec. Tak vznikla například unikátní série obrazů s předválečnými vozy Mercedes, která měla obrovský úspěch. Když jsem do Automobilistu vstoupil jako partner a výkonný ředitel, rozhodli jsme se s kolegy posunout jej tak, abychom využili komerční potenciál těchto děl. Něco takového zkrátka na trhu dosud chybělo.

Bylo ale potřeba se zaměřit na oficiální spolupráci se značkami. To se naštěstí od začátku dařilo, a tak jsme dnes oficiálním dodavatelem Formule 1, Mistrovství světa v rallye (WRC) nebo závodu 24 hodin Le Mans a pravidelně tvoříme pro Ferrari, Maserati, Mercedes, Aston Martin a další velké značky.

Pavel Turek a Jan Rambousek

Jaké druhy produktů tedy nabízíte?

Nejde jenom o produkty, v první řadě budujeme Automobilist jako brand a naším dlouhodobým cílem je vytvořit platformu, kde nadšenci do automobilismu najdou vše k uspokojení své vášně. V současné době se Automobilist zaměřuje na umělecké plakáty, větší a unikátnější díla, tzv. fine art printy, a digitální umění určené hlavně pro sběratele obchodující kryptoměnami. Máme ale velké plány do budoucna, kdy se chceme zaměřit i na virtuální realitu a přinést zákazníkům ještě autentičtější zážitek než takový, který jim poskytují naše obrazy. Věříme, že bude možné vstoupit „živě“ třeba do památné nehody Nikiho Laudy v roce 1976.

 

Prozradíte, jak takové obrazy vznikají?

Předně je potřeba rozlišit dva základní typy produktů Automobilist. Jedním jsou fine art printy, velkoformátové tisky, kterými to vše začalo a díky kterým nás lidé znají po celém světě. A pak jsou tu umělecké plakáty. Ty jsou rovněž prémiovým zbožím, ale přece jen jsou pro běžné fanoušky dostupnější. Co se týče fine art printů, nejde o kolorované historické fotografie, jak si někteří lidé při prvním kontaktu s našimi díly myslí.

Jak jsem již říkal, naším posláním je co nejautentičtěji zpřítomňovat historické momenty. Abychom toho dosáhli, vypravíme se na danou lokalitu, třeba do úzkých uliček na Sicílii, kde se před desítkami let jel závod Targa Florio. Lokalitu nafotíme s komparzisty v dobových kostýmech. Pak se vrátíme do studia a náš tým šikovných grafiků začne pracovat na 3D modelu závodního vozu včetně nejmenších detailů, jako je třeba poškrábaná karoserie.

Když jsme tvořili obraz se zesnulým Ayrtonem Sennou a potřebovali jsme zachytit detail jeho tváře skrz hledí závodní helmy, pozvali jsme do Prahy jeho synovce Bruna a nafotili mu oči, aby byl výsledek co nejvěrnější. Tým kolem kreativního šéfa Jana Rambouska používá i vlastní patentovaný software a taková mravenčí práce na jednom díle jim zabere až několik tisíc hodin.

tvorba plakátů

Jak se odráží trend digitalizace v projektu Automobilist?

Ve své práci jsem se vždy snažil následovat a částečně i spoluvytvářet trendy. Proto když se začalo mluvit o blockchainu, digitálním umění a NFT, nemohli jsme u toho s Automobilist chybět. Už letos na jaře, kdy pro spoustu lidí v Česku i jinde ve světě bylo NFT zcela neznámým pojmem, jsme vydražili digitální originál dvou našich fine artů a nyní začínáme tvořit pro tento segment cíleně. V srpnu jsme třeba představili rovnou celou sérii produktů týkajících se závodu 24 hodin Le Mans, která kromě plakátů a fine artu obsahovala i digitální obrazy včetně 3D animace. Jednalo se vlastně o otočné digitální modely tří slavných vozů z historie tohoto závodu.

V tomto druhu umění obchodovaném kryptoměnami vidíme velký potenciál.

 

Colors of Finance si klade za cíl představovat „všechny barvy finančního světa“. Jaká barva podle vás nejlépe finanční svět vystihuje a proč?

Za barvu peněz je odjakživa považována zelená, ale tu už pomalu vytlačuje modrá barva kryptoměn, s nimiž se obchoduje prostřednictvím monitorů a displejů chytrých telefonů. Tahle změna koresponduje s proměnami, kterými aktuálně prochází i náš business, kdy se reálné produkty mění v digitální. Ostatně o vstupu Automobilist do segmentu digitálního umění a NFT jsem se už zmínil a v budoucnu chceme být v digitálním umění ještě mnohem aktivnější.

 

Proč jste se rozhodl přijmout pozvání a přednášet na Colors of Finance?

Primárně samozřejmě proto, že je mi tento projekt mimořádně sympatický. Kromě profilu konference a celého jejího aranžmá mi imponuje přístup pořadatelů, kteří se mnou zůstali v kontaktu i přesto, že se v loňském roce mé plánované vystoupení na Colors of Finance nemohlo uskutečnit. To považuji za známku skutečné profesionality a velmi si toho vážím. Kromě toho mám k Ostravě citovou vazbu, protože jsem se tady narodil a žil zde až do maturity. Na severní Moravu se vždycky rád vracím.

 

Jakou hlavní message by si lidé měli z vašich přednášek odnést?

Po celý život přebíráme spousty názorů a nápadů, které jsme někde slyšeli nebo o nich četli. Nejvíc nám ale dá přímá zkušenost. Posluchačům Colors of Finance se chci pokusit předat svou celoživotní zkušenost, že velký úspěch, ať už v byznysu, nebo jakémkoliv dalším odvětví, je vždy součtem malých dílčích kroků správným směrem.

Věřím, že to pro někoho může být jakýmsi odrazovým momentem pro budování vlastního byznysu a že třeba někomu ušetřím spoustu času, námahy a zklamání.

 

plakáty

Štítky

Připíchnutý článek

Přečtěte si také

Jiří Kratochvíl: Za sebe říkám, že není lepší síť než Linkedin

osobní rozvoj / rozhovory / / 06. 09. 2022

Michal Pobuda: Drahé kovy tvoří pro některé investory zajímavý doplněk tradičních investičních portfolií

rozhovory / / 08. 10. 2022