„Vyvinuli jsme platformu bondix, která je určena všem emitentům, kteří chtějí jednoduše spravovat své dluhopisy. Vše online, na jednom místě a zcela bezpapírově. Pomocí vhodně zvolený ch nástrojů dává platforma možnost rozvíjet komunikaci s investory,“ říká Aleš Hranoš, obchodní ředitel bondix.cz.
S jakou vizí vznikala aplikace bondix?
V rámci skupiny ette jsme sami narazili na potřebu získat prostřednictvím dluhopisů kapitál na rozvoj různých projektů. Vyvinuli jsme pro sebe e-shop pro sjednávání dluhopisů (i dalších druhů cenných papírů), který nám pomohl tuto potřebu realizovat. Při jednání s partnery jsme na trhu následně identifikovali další společnosti, které se potýkaly s podobnými potřebami. Zjednodušeně řečeno jsme pak vzali náš e-shop, upravili jej, aby odpovídal univerzálním požadavkům trhu, a takto vznikl bondix.
Bondix je určený především emitentům dluhopisů. S čím konkrétně jim pomůže?
Bondix je určen všem emitentům, kteří vydávají vlastní dluhopisy a potřebují je nějakým rozumným způsobem evidovat a distribuovat. Aplikace jim pomůže s prodejem, evidencí a v podstatě celým životním cyklem dluhopisu – od vzniku, přes výplaty úroků až po jeho splacení.
Proč volit online platformu místo běžně používaných procesů pro správu dluhopisů?
Jde o zcela bezpečné bezpapírové řešení, vše probíhá online, aplikace tak v tomto odvětví nemá v podstatě konkurenci. Investor nakoupí příležitost stejně jako produkt nebo službu v e-shopu napřímo u daného emitenta. Nejen že to urychluje procesy, ale také umožnuje emitentovi vše evidovat na jednom místě a šetřit čas. Mezi funkce, které bych vyzdvihl, patří možnost zabudování statistického modulu pro emitenta “na míru”, nastavení automatické asistence vyplácení kuponů a jistin, pokročilá evidence a správa investorů. K dalšímu rozvoji nových funkcí nás posouvají již přímo zákazníci, kteří platformu využívají. Pracujeme na propojení do účetního systému (banky) emitenta, dále rozvíjíme propracovaný systém notifikací vč. hromadného komunikačního nástroje, který umožní cílenou interakci emitenta s investory a tím vytváření vlastní investorské komunity.
Jaké trendy nyní vnímáte na poli investic?
Obecně již nějaký čas probíhá (nejenom) ve světě investic trend elektronizace, který pandemie jen urychlila. Za plus mohou být určitě považovány „paperless“ procesy zasmluvnění s on-line či sms podpisem. Spuštění bankovní identity procesy navíc ještě více zefektivnilo. S tím jsou spojeny různé on-line investiční platformy, které jednoduše přivedou investora za pár kliků buď k nějakému portfoliu „na míru“ nebo možnosti investovat velmi levně a jednoduše do široké palety cenných papírů. Potřeba nacházet výnosnější cesty pro úspory v dobách nulových sazeb na běžných účtech spolu s jednoduchostí sjednání investice přes platformy přilákaly na trhy masy retailových, často nezkušených investorů. Investoři – začátečníci se často přeceňují a s prvními ztrátami (což např. u akcií může být velmi rychle) se těžce smiřují. Rovněž není radno se spoléhat na „zaručené“ tipy na sociálních sítích, čehož jsme byli letos svědky na amerických burzách. Stále platí nutnost dobré diverzifi kace porfolia.
Tento článek vyšel v Magazínu Colors of Finance (Podzim2021)